DeDinxperlogids.nl kreeg de volgende bekendmaking binnen: VERKEERSBESLUIT LICHTENVOORDSESTRAATWEG DINXPERLO.
Meer informatie over deze bekendmaking:
AanleidingDe afgelopen periode is gewerkt aan de voorbereidingen voor de herinrichting van de Lichtenvoordsestraatweg. Aanleiding voor deze herinrichting zijn het verouderde wegdek, het infiltreren van regenwater en de slechte fietsvoorzieningen op de Lichtenvoordsestraaweg, en de uitgangspunten die gesteld zijn in het vastgestelde onderzoek 50-30. Met bewoners en andere belanghebbenden is gewerkt aan een ontwerp met een zo groot mogelijk draagvlak. Dit heeft geresulteerd in een ontwerp waar aandacht is voor een verkeersveilige en klimaatadaptieve inrichting. De herinrichting gaat gepaard met het opheffen van een deel van de huidige verkeersmaatregelen en het treffen van nieuwe verkeersmaatregelen. Hiervoor moet een verkeersbesluit worden genomen. Onderbouwing van het besluitVerlaging van maximum toegestane snelheidIn het onderzoek 50-30 dat recent is vastgesteld is een afweging gemaakt tussen een volwaardige inrichting als gebiedsontsluitingsweg met een maximum toegestane snelheid van 50 km/uur en een volwaardige inrichting als erftoegangsweg met een maximum toegestane snelheid van 30 km/uur. Hieruit bleek dat het niet mogelijk was een volwaardige inrichting als gebiedsontsluitingsweg mogelijk te maken. Voor een gebiedsontsluitingsweg met een snelheidsregime van 50km/uur zijn de verkeersstromen gescheiden. Fietsers rijden op fietspaden of gaan via een andere route. Hiervoor ontbrak de ruimte aan de Lichtenvoordsestraatweg. Daarnaast wordt de Lichtenvoordsestraatweg in de huidige situatie ook meer als verblijfsgebieden gebruikt. Dit komt sterk naar voren uit de woonfunctie. In het ontwerp van de straten is ingezet op het verbeteren van de verkeersveiligheid door de maximum toegestane snelheid te verlagen van 50 naar 30 km/uur. Dit is in lijn met de door de Tweede Kamer aangenomen motie om een maximum toegestane snelheid van 30 km/uur het uitgangspunt te laten zijn voor wegen binnen de bebouwde kom. Dergelijke aanpassingen zijn maatwerk en in het geval van de voorgenoemde wegen is het noodzakelijk een volledige herinrichting uit te voeren, om het karakter van de 30 km/uur-zone te benadrukken. De herinrichting omvat onder ander een versmalling van de rijbaan, het verbreden van de fietsstroken en het toepassen van klinkerverharding in plaats van asfalt. Het verlagen van de maximum toegestane snelheid heeft een minimaal effect op de hoeveelheid verkeer die gebruik maakt van deze wegen. Omdat de gehele kern van Dinxperlo op termijn een aangepast snelheidsregime krijgt worden slechts minimale verschuivingen van het verkeer verwacht. De toename van verkeer leidt niet tot knelpunten op deze wegen.Op basis van bovenstaande overwegingen is gekozen voor een inrichting als gebiedsontsluitingsweg 30km/uur (GOW30). Het nieuwe wegtype GOW30 is een oplossing voor gebiedsontsluitingswegen waar zowel doorstroming van verkeer als veel uitwisseling van verkeer plaatsvindt. Door deze dubbelfunctie zijn deze wegen normaliter minder veilig. Daarnaast is het een oplossing voor gebiedsontsluitingswegen die niet veilig kunnen worden ingericht voor 50 km/h, bijvoorbeeld vanwege ruimtegebrek. Het grote snelheidsverschil tussen de fietsers en bestuurders van motorvoertuigen zorgt voor een vergroot risico. Door de Heelweg, de Allee en een deel van de Terborgseweg in te richten als GOW30 wordt de verkeersveiligheid vergroot.Opheffen van de voorrangswegUitgangspunt bij de inrichting van erftoegangswegen is de gelijkwaardige voorrang op kruispunten. In de huidige situatie zijn Heelweg en de Allee voorrangswegen. De status van voorrangsweg wordt opgeheven en op de zijwegen worden de voorrangsborden en haaientanden verwijderd met uitzondering van de kruising Prins Bernhardstraat/Allee/Margrietstraat. In de nieuwe situatie moet voorrang worden verleend aan bestuurders die van rechts komen op de volgende wegen:1.Marijkestraat2.Irenestraat3.Beatrixstraat4.Wilhelminastraat5.Welinkweg6.Emmastraat7.Prins Hendrikstraat8.Welinkdwarsweg9.Allee10.Kwikkelstraat11Weversstraat12GrensstraatOpheffen van de voetgangersoversteekplaatsenDe verblijfsfunctie staat centraal op de Heelweg en de Allee. Voetgangers maken in principe gebruik van de trottoirs en kunnen op iedere locatie de rijbaan oversteken. De huidige voetgangersoversteekplaatsen op de Heelweg en de Allee worden daarom niet gehandhaafd in de nieuwe inrichting. Deze suggereren dat het oversteken van voetgangers enkel op die locaties plaatsvindt en dat sluit niet aan bij de inrichtingsprincipes van een GOW30 waarbij de verwachte voetgangersstroom gering is. Afweging van belangenDe maatregelen in het voorliggende besluiten dienen tot de in artikel 2, lid 1 en 2, van de Wegenverkeerswet 1994 genomen belangen van het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschreven van weggebruikers en passagiers. Geen van de in artikel 2, lid 1 en 2, genoemde belangen zijn in het geding met de verkeersmaatregelen die in het voorliggende besluit worden vastgesteld. Juridisch kaderWettelijke grondslagDit besluit is genomen conform:1.artikel 2, lid 1, onder a, b, c en d Wegenverkeerswet 1994;2.artikel 15, Wegenverkeerswet 1994;3.artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;4.artikel 3.4 van de Algemene Wet Bestuursrecht;5.Bebordingstekening Heelweg 016.Bebordingstekening Heelweg 027.Bebordingstekening Heelweg 038.Bebordingstekening Heelweg 049.Bebordingstekening Allee 0110.Bebordingstekening Allee 0211Bebordingstekening Allee 031221-00188-402 Bebordingsplan fase 7 v1.013mandaatregeling 2020 Aalten;Procedure totstandkomingIn het traject voor de planvorming is een uitgebreid participatietraject doorlopen. Om voldoende input van belanghebbenden te krijgen, is een klankbordgroep vormgegeven, is een app gemaakt en zijn diverse inspraakmogelijkheden in het proces opgenomen. In de beginfase is een schetsontwerp gemaakt op basis van onder andere de centrumvisie Dinxperlo en de input van de klankbordgroepleden. Vervolgens is dit ontwerp gepresenteerd aan bewoners en hebben zij input geleverd. Deze input is beoordeeld en waar mogelijk verwerkt in een voorlopig ontwerp. Dit voorlopig ontwerp heeft enkele weken ter inzage gelegen. Deze ontvangen reactie zijn beoordeeld en hebben tot enkele minimale wijzigingen geleid. Na deze laatste stap is het participatietraject afgerond en is het definitieve ontwerp vastgesteld. Adviesaanvraag politieConform artikel 24 van het BABW dient voor het nemen van een verkeersbesluit overleg gevoerd te worden met de korpschef van de politie, dan wel met de gemandateerde politieambtenaar. Dit overleg heeft plaatsgevonden en de politie adviseert positief over de verkeersmaatregelen zoals beschreven in voorliggend besluit. Het besluit1.door het plaatsen van de verkeersborden A1 van bijlage 1 van het RVV 1990, in de uitvoering begin en einde zone 30 km/uur, het instellen van een maximum toegestane snelheid van 30 km/uur op de Heelweg, Allee en een deel van de Terborgseweg met zonale toepassing. 2.door het verwijderen van de bebording van de verkeersborden A1 van bijlage 1 van het RVV 1990, in de uitvoering begin en einde zone 30 km/uur op de zijwegen van de Heelweg en Allee.3.door het verwijderen van de verkeersborden B1, B3, B4, B5 en B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 en verwijdering van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van de RVV 1990, het opheffen van de voorrangsweg op de Heelweg, Allee, Hogestraat en een deel van de Terborgseweg.4.door het verwijderen van zebrapadmarkering en de bijhorende verkeersborden L2 van bijlage 1 van het RVV 1990, het opheffen van voetgangersoversteekplaatsen op onderstaande locaties:1.Heelweg, ter hoogte van Dr. Jenny2.Allee, aan de zuidzijde ter hoogte van de Heelweg5.door het verwijderen van het bord L3 aan de noordzijde van de Allee wordt de bushalte op deze locatie opgeheven. 6.door het verwijderen van het verkeersbord E027.door het verwijderen van het verkeersbord E05 aan de Heelweg ter hoogte van Dr. Jenny8.door het plaatsen van het verkeersbord E06 aan de Heelweg ter hoogte van Dr. JennyBezwaar besluitBent u het niet eens met dit besluit? U kunt bezwaar maken. Dit kan op grond van de Algemene wet bestuursrecht. Schrijf daarvoor een brief of maak digitaal bezwaar met uw DigiD op www.aalten.nl. Zet in die brief in ieder geval:1.uw naam, adres en woonplaats;2.de datum;3.een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt;4.waarom u het niet eens bent met het besluit en 5.uw handtekening.Doe dit wel binnen zes weken nadat het besluit waartegen u bezwaar maakt, is verzonden. Anders kan uw bezwaar niet in behandeling worden genomen.Voorlopige voorzieningOok wanneer u bezwaar maakt mag het besluit uitgevoerd worden. Wilt u dit tegenhouden? Vraag dan om een voorlopige voorziening bij de voorzieningenrechter. Dat kan zodra u bezwaar gemaakt hebt. Het postadres van de Voorzieningenrechter is: Rechtbank Gelderland Sector BestuursrechtPostbus 9030 6800 EM Arnhem. MediationWilt u liever een gesprek om tot een oplossing te komen? We kunnen dan met een neutrale gespreksleider vrijblijvend gaan zoeken naar een oplossing. U houdt het recht om alsnog binnen de gestelde termijn van zes weken bezwaar te maken.Aalten, 5 augusutus 2024
Onderwerp: Verkeer | Organisatie en beleid, officielepublicaties uit categorie officielepublicaties/gmb/2024.
Dit artikel verscheen op deDinxperlogids.nl op 18-12-2024.
Laat dit artikel viral gaan in Dinxperlo, deel het met je vrienden!
Auteur
Weet wat er speelt in jouw buurt. Wij krijgen van de gemeente altijd als eerste de laatste vergunning aanvragen & andere bekendmakingen. Wij delen deze met onze lezers.